You are here
KIELIMATKAT

Näin alkuun sanon, että tässä viestissä on mukana mainostamista :-D
Elikkäs olin nyt kesällä kielimatkalla Oxfordissa, EF:n kautta. Kun kerran käy kielimatkalla EF:n kautta, voi päästä toiselle kielimatkalle ilmatteeks, jos kerää tarpeeksi pisteitä. Jos joku tilaa esitteen ja laittaa siihen suosittelijaks nyt vaikka mun nimen, niin saan siitä pisteitä ja kun mulla on tarpeeksi pisteitä, pääsen uudelle kielimatkalle. Joten kerron nyt hieman mun kielimatkasta ja jos jollain on kysymyksiä, voipi kysyä ja olin ihanaa, jos kävisitte tilaamassa esitteen (mikä on ilmaista): http://my.ef.com/Henna-Riikka.Liimatainen
Mun kielimatkani:
Mä lähdin 27. kesäkuuta aamusta Lontooseen, josta lähettiin suoraan bussilla Oxfordiin. Sain jo Suomen lentokentällä yhen ystävän ja niinpä me sitten puhuttiin koko ajan. Meiän ryhmässä kaikki oli valinnut majoitukseksi asuntolan, joten bussi vei meiät asuntolalle, jossa meille jaettiin kämppikset ja avaimet. Mulle tuli viis suomalaista tyttöä mun ryhmästä ja sitten paikallinenliideri. Jokaisella oli omat huoneet, mutta meiän kuuden käytössä oli kaks yhteistä vessaa ja suihkua, tietysti myös keittiö. Asuntola oli tilava ja huoneet oli paljon isompia kuin muissa asuntoloissa.
Ekat päivät oli ainakin mulle vaikeita, koska tää oli vasta mun toinen ulkomaanmatka ja oon tosi tarkka kaikesta. Voi että kuinka vihasinkaan brittiläistä ruokaa. Eli tästä päätellen ekat päivät oli sitä, että suomalaiset valitti kaikesta. Toisena päivänä meillä oli tasokoe, koska oltiin valittu international-ryhmät, eli tehtiin tasokoe ja sitten jaettiin kansainvälisiin ryhmiin sen kokeen mukaan. No ainakin Oxfordissa se tehtiin vähän eri tavalla, eli kokeet tehtiin, mutta ryhmät eivät olleet sitä omaa tasoa, vaan ryhmistä yritettiin tehä mahdollisimman kansainväliset. Mun ryhmästä ei tullut kansainvälistä. Jouduin 15 italialaisen kanssa ja sitten 2 ranskalaista. Halusin vaihtaa ryhmää, koska taso ei ollut muntasoinen. Tehtävät oli sitä, että piti kirjottaa kaikki urheilulajit mitä tiesi, eli "Finnish baseball, football...". Kaks viikkoa mentiin sen mukaan, sillä italialaiset lähti kahen viikon jälkeen ja me loput oltiin vielä viikko, joten uudet ryhmät tehtiin ja pääsin tosi hyvään ryhmään ja mun level nousi yhellä, joten opetuskin oli kunnollista ja vihdoin opin jotain uuttakin. Opettajat oli tosi mahtavia ja vaikka aluks tuntu, että liiderit on maailman surkeimpia, ekojen päivien jälkeen huomas miten mahtavia he oli. Meiän suomalainen liideri oli tosi huippu. Hän ei koskaan suuttunut, kuunteli, piristi jos itketti, autto niin paljon kuin pysty ja anto meiän olla niin vihaisia ku haluttiin. Kaikkein ihaninta varmaan oli se, ku englantilaisille home ei oo ihmeellinen asia ja kun meiän suihkussa oli hometta, meiän liideri hankki sinne siivoojat ja sano, että jos ne ei tule siivoamaan, hän käy kaupassa ostamassa aineet ja tulee itse siivoamaan. Myös muut liiderit oli tosi mahtavia ja heillä oli mahtavaa huumoria! He välitti meistä tosi paljon, mutta anto meille silti tilaa itsenäistyä. Opettajat nostatti itsevarmuutta puhua englantia ja tiedän, kielimatkoista sanotaan, että ne on elämän parhaimmat hetket ja kyllä, sitä ne on. On tosi kliseetä sanoa "kielimatka on niin upea ja paras asia elämässä", mutta sitä se vaan on. Sain uusia, upeita ystäviä, tutustuin uusiin ihmisiin, uskalsin käyttää kieliä (mulla on englanti 7 todistuksessa, joten oon aina pelänny puhua) ja tuli kielimatkalla puhuttua myös ruotsia, ranskaa ja venäjää, mikä oli tosi ihanaa. Jos joskus teillä on mahollisuus mennä kielimatkalle, menkää! Ette tuu katumaan. Itse menisin heti, jos saisin mahdollisuuden.
Kaiken lisäksi EF tarjoaa kielimatkalla myös päivän kestäviä matkoja. Bathiin matka oli ilmainen, mutta yhtenä lauantaina sai mennä Brightoniin tai huvipuistoon, jos halusi sen maksaa ja ite menin Brightoniin. Oli ihana, että Lontoon ja Oxfordin lisäksi pääsi käymään muissa kaupungeissa. Me käytiin myös siellä paikassa, missä Harry Potterin suuri sali on kuvattu. Eli kielimatkaan kuuluu myös muutakin kuin ne pari tuntia koulussa ja uusi maa :D
Lisäksi meillä oli keilausta, veneilyä, leffaan menoa, kaupungilla kiertelyä sun muuta. Ite luin jostain ennen matkaa, että vapaa-aikaa on vähän, mutta se EI ole totta. Meillä oli joka päivä aikaa käydä shoppailemassa jos haluttiin ja kyllä, tuli käytettyä paljon rahaa! Discokin oli joka toinen päivä ja nyt ku Suomessa on, harmittaa ettei täällä ole semmoisia discoja, missä meno on niin hauskaa :D Mutta nyt lopetan :D Anteeksi jos tuli kirjoitusvirheitä ja jos on kysyttävää, kysykää ja mun blogissa on kuvia ja kirjoituksia tästä kielimatkasta: http://hennalii.blogspot.com
Kiitos kaikille, jotka tilaa esitteen, koska pisteitä tarvitaan! http://my.ef.com/Henna-Riikka.Liimatainen

mä en tilaa ! mäki oon lähös kielimatkalle...Ef:n kautta myös! mä meen Bognor Regiisiin :)

Mitenhän sä muuten semmoiseen kohteeseen oot menossa, kun EF ei sellaista tarjoa ?